Menyeramkan, Kisah Nyata Dari Para Penggali Kubur yang Melihat Siksa Kubur

ada seseorang pemuda yang kerjanya merupakan menggali kubur dan juga mencuri kain kafan buat dijual.


pada sesuatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seseorang alim/pakar ibadah buat melaporkan kekesalannya dan juga kemauan buat bertaubat kepada allah swt.

ia mengatakan, “sepanjang saya menggali kubur buat mencuri kain kafan, saya telah memandang 7 masalah ganjil yang mengenai mayat – mayat tersebut. lantaran saya terasa amat insaf atas perbuatanku yang amat keji itu dan juga mau sekali bertaubat. ”

yang kesatu, “aku amati mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. namun apabila saya menggali semula kuburnya pada waktu malam, saya amati mukanya telahpun membelakangkan kiblat. kenapa terjalin begitu, wahai tuan guru? ” tanya pemuda itu.

“wahai anak muda, mereka seperti itu kalangan yang telah mensyirikkan allah swt sewaktu hidupnya. lantaran allah swt menghinakan mereka dengan memalingkan muka mereka dari mengadap kiblat, untuk membedakan mereka daripada kalangan muslim yang lain, ” jawab pakar ibadah tersebut.

sambung pemuda itu lagi, “golongan yang kedua, saya amati muka mereka amat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahat. tatkala malam hari kala saya menggali kubur mereka, saya memandang muka mereka telah berbeda jadi ****. kenapa begitu halnya, wahai tuan guru? ”

jawab pakar ibadah tersebut, “wahai anak muda, mereka seperti itu kalangan yang menyepelehkan dan juga meninggalkan solat sewaktu hidupnya. sebetulnya solat menggambarkan amalan yang kesatu sekali dihisab. bila shalatnya sempurna, hingga sempurnalah amalan – amalan kita yang lain, ”

pemuda itu menyambung lagi, “wahai tuan guru, kalangan yang ketiga yang saya amati, pada waktu siang mayatnya nampak serupa biasa aja. apabila saya menggali kubur nya pada waktu malam, ku amati perutnya sangat gelembung, keluar pula ulat yang sangat banyak daripada perutnya itu. ”

jawab pakar ibadah tersebut “mereka seperti itu kalangan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda, ” balas pakar ibadah itu lagi. – golongan keempat, ku amati mayat yang jasadnya bertukar jadi batu bundar yang gelap rupanya. kenapa terjalin begitu, wahai tuan guru? ”

jawab pakar ibadah itu, “wahai pemuda, seperti itu kalangan manusia yang derhaka kepada kedua bunda bapanya sewaktu hayatnya. sebetulnya allah swt sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai bunda bapanya. ”

“ku amati terdapat pula mayat yang kukunya sangat panjang, sampai membelit – belit segala badannya dan juga keluar seluruh isi dari badan tubuhnya, ” sambung pemuda itu.

“anak muda, mereka seperti itu kalangan yang gemar memutuskan silaturrahim. semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan juga tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. bukankah rasulullah saw sempat bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari tidaklah tercantum dalam kalangan umat baginda, ” jelas pakar ibadah tersebut.

“wahai guru, kalangan yang keenam yang saya amati, sewaktu siangnya lahatnya kering kontang. tatkala malam kala saya menggali semula kubur itu, ku amati mayat tersebut terapung dan juga lahadnya dipadati air gelap yang sangat busuk baunya, 

“wahai pemuda, seperti itu kalangan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya, ” jawab pakar ibadah tadi.

“wahai guru, kalangan yang terakhir yang saya amati, mayatnya sentiasa tersenyum dan juga berseri – seri pula mukanya. kenapa demikian halnya wahai tuan guru? ” tanya pemuda itu lagi.

jawab pakar ibadah tersebut, “wahai pemuda, mereka seperti itu kalangan manusia yang berilmu. dan juga mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. inilah kalangan yang beroleh keredhaan dan juga kemuliaan di sisi allah swt baik sewaktu hayatnya mahupun seusai matinya.

ingatlah, sebetulnya daripada allah kita tiba dan juga kepada – nya jualah kita hendak berulang. kita hendak di pertanggungjawabkan atas tiap amal yang kita jalani, hatta meski amalan sebesar zarah.

sehabis kamu membaca cerita ini. sampaikan ataupun hantarkan kepada teman dan juga rakan – rakan kamu. mudah – mudahan amalan baik yang sedikit ini diambil kira oleh allah taala di akhirat nanti. aamiin.